Who am I....???

"આમ તો હું શુન્યમાં રહેલ વિસ્તાર છું
શબ્દ નહી પણ શબ્દમાં રહેલ ભાર છું
સમજવા છતાંએ એટલું જ સમજ્યો તમારી વાતમાં
કે સદા તમારી સમજની બહાર છું....

"મને ના પુછસો કે કોણ છુ હું
બસ ઍટલુ કહુ કે માણસ છુ હુ.
મને કેટલા તો એવામલ્યા હતા
કે આખી જિંદગી મને નિહળ્યો હતો
છતા મને રહના બતવી શક્યા
કેમ કહુ હુ કેટલો નાદાન હતો.

હું શાયર દુનિયામાં પ્રેમને શોધવા આવ્યો છું,
નથી ખબર મને શું છે પ્રેમ ફક્ત તેનો અણસાર લઈને આવ્યો છું,
પ્રેમ થકી લાગણી ઘણી છે મને પણ
બેવફાઓના નામ શોધવા આવ્યો છું, પ્યાર કોનો પૂરો થયો છે ? તેનો જવાબ લેવા આવ્યો છું,
પ્યારનો પહેલો અક્ષર જ અધૂરો કેમ છે
એ ‘અઘરો સવાલ’ લઈને આવ્યો છું,
શું છે જિંદગી ? એની મને ખબર નથી
પણ મોતની ખબર જાણવા આવ્યો છું,
નસીબદારોને પ્રેમ મળે છે
હું એ ‘ખુશનસીબ’ને શોધવા આવ્યો છું..

ગઝલમાં સૌ વિચારો મારા દર્શાવી નથી શકતો;
ઘણું સમજું છું એવું જે હું સમજાવી નથી શકતો.
ન સ્પર્શી કોઈ અવગણના કદી પણ મારા ગૌરવને,
કે હું ઉપકાર છું એવો જે યાદ આવી નથી શકતો.
ગયો ને જાય છે દુ:ખનો સમય એક જ દિલાસા પર,
કે વીતેલો સમય પાછો કદી આવી નથી શકતો.
તમે આવ્યાં હતાં પાછા જવાને તો ભલે જાઓ,
તમે મારું જીવન છો તમને થોભાવી નથી શકતો.
તમે કાલે હતાં કેવાં અને આજે થયાં કેવાં,
તમારી સાથ પણ હું તમને સરખાવી નથી શક્તો.
બહાનું કેમ શોધું હું એના મિલન કાજે,
નિખાલસ છું હું તેથી વાત ઊપજાવી નથી શકતો.

કોઇની પણ વાતમાં પડતો નથી,
એટલે હું કોઇને નડતો નથી.
જે ઘડીએ જે મળ્યું મંજૂર છે,
ભાગ્ય સાથે હું કદી લડતો નથી.
કોણે છલકાવ્યા નજરના જામને,
આમ તો હું જામને અડતો નથી.
હામ હૈયામાં છે મારા એટલે,
ઠોકરો ખાઉં છું પણ પડતો નથી....!

River of Thoughts

Today, let your heart dance. You will find no shortage of dance partners, as your feet join in. And your eyes. And your smile. And every part of your body and your feelings. Let your heart dance all day long.

Unknown

Look at the Other Side...

A Father was reading a magazine and his little daughter every now and then distracted him. To keep her busy,he tore one page on which was printed the map of the world. He tore it into pieces and asked her to go to her room and put them together to make the map again.

He was sure she would take the whole day to get it done. But the little one came back within minutes with perfect map... When he asked how she could do it so quickly,she said,"Oh... Dad,there is a man's face on the other side of the paper... I made the face perfect to get the map right." she ran outside to play leaving the father surprised.

Moral of the Story:

Friends,There is always the other side to whatever you experience in this world. Whenever we come across a challenge or a puzzling situation,look at the other side... You will be surprised to see an easy way to tackle the problem..

A simple business that's resilient to slowdown

This would have been a definite multi-bagger stock, only if it were listed! We are talking about the largest food brand in India and the world's largest pouched milk brand with an annual turnover of Rs 67 bn. Well, the people involved know it as Anand Milk Union Limited. We call it 'Amul'...a brand name managed by the Gujarat Co-operative Milk Marketing Federation Ltd. (GCMMF), and jointly owned by some 2.6 m milk producers in Gujarat.

From a humble start in 1946 to now being the largest dairy co-operative in India, Amul has continued to taste success year after year. In the year FY09, for instance, when the entire Indian economy was feeling the heat of slowdown, Amul managed to grow its sales by 28% YoY – faster than the 23% YoY growth recorded in the previous year.

This performance also comes at a time when the international dairy markets are facing slump in demand. A very simple business model and focus on domestic market has insulated Amul from the turbulence in global dairy trade. Over the years, not only has it grown its business several fold, it has also been able to shield its members – the farmers – from all the turbulence in global dairy trade. The co-operative has helped to appropriately diversify the rural economy, thereby protecting rural India from the worst impact of the current economic crisis. It is already providing the best employment option for displaced workers from urban manufacturing sector, who after losing their jobs due to recession, have started reverse migration from cities back to villages.

Following its core philosophy (provide products at an affordable price), it continues to enhance the product mix through introduction of higher value products. At the same time, it has maintained the desired growth in existing products. The company has targeted revenues of Rs 270 bn by the year 2020. And given the pace it has been growing over the years, this seems quite achievable.

But the fact is that, you need to contend yourself by consuming the quality products that the company has to offer. Amul is not listed on the stock exchanges. But if it were, it would have definitely been among our top picks for all kind of market situations.

Source: Amul's website

By POST A RESUME (www.postaresume.co.in)